Rodzice i nauczyciele nastolatków widzą, że ich dzieci i uczniowie nieustająco korzystają ze smartfonów, dużo grają, spędzają mnóstwo czasu przed komputerem. Jakie korzyści, ale i zagrożenia, z tego wynikają?

Temat ten już od 2014 roku jest monitorowany przez Rzecznika Praw Dziecka Marka Michalaka oraz Naukową i Akademicką Sieć Komputerową. W 2016 roku instytut NASK przeprowadził kolejne badania dotyczące korzystania z internetu przez nastoletnią młodzież.

Zaobserwowano, że internet jest potrzebny nastolatkom do celów towarzyskich, rozrywkowych, edukacyjnych czy informacyjnych, ale też często doświadczają oni za jego pośrednictwem przemocy czy prześladowań.

Wnioski z badań mają być wykorzystane w trwającej obecnie dyskusji publicznej nad wyzwaniami wychowawczymi, socjologicznymi czy edukacyjnymi związanymi z funkcjonowaniem młodzieży w sieci. Planowane są także kampanie i projekty edukacyjne, wykorzystujące zebrane informacje, adresowane do młodych ludzi.

Zachęcamy do przeczytania raportu pt. Nastolatki 3.0 prezentującego wybrane wyniki badań opublikowanych pod koniec 2016 roku przez NASK. Plik PDF jest do pobrania tutaj.