<< poprzednia strona
28/01/2013
Matura w nowej odsłonie od 2015 roku

Zamiast maturalnej prezentacji z języka polskiego – wypowiedź na temat wylosowanego tematu. Obowiązkowe egzaminy pisemne z matematyki, języka polskiego, języka obcego nowożytnego oraz języka mniejszości narodowej (jeśli był wykładany na poziomie podstawowym). Obowiązkowy przynajmniej jeden egzamin na poziomie rozszerzonym z przedmiotu dodatkowego. Oto, co już wiemy o maturze w 2015 r.

W związku z faktem, że wokół egzaminu dojrzałości – tegorocznego i tego w najbliższych latach – narosło wiele niejasności, niedopowiedzeń, wręcz szumu informacyjnego, Wydawnictwo Operon zwróciło się do praktyka i wieloletniego egzaminatora – pani Krystyny Pac-Marcinkowskiej – z prośbą o eksperckie podsumowanie tego, co już wiemy o maturach 2013 i 2015.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Matura 2013

Co się zadzieje na maturze w 2013 r. dokładnie wiadomo. Każdy absolwent szkoły ponadgimnazjalnej, który podejmie decyzję o przystąpieniu  do matury, będzie musiał zgłosić się na egzamin z języka polskiego, języka obcego i matematyki na wybranym przez siebie poziomie. Warto podkreślić, że poziom określa zawsze uczeń, ta decyzja jest poza nauczycielem, który  – oczywiście  – może doradzać, przytaczać argumenty „za” i „przeciw”, ale nie może manipulować wyborem młodego człowieka. Konsekwencje suwerennej decyzji poniesie uczeń. Należy zaakceptować fakt, że uczeń szkoły ponadgimnazjalnej jest dorosłym człowiekiem, odpowiedzialnym m.in. za swój sukces edukacyjny lub edukacyjną porażkę.

Matura 2013 – język polski

Wątpliwości w tegorocznej maturze budzi formuła egzaminu z języka polskiego na poziomie podstawowym, bowiem może (ale nie musi!) pojawić się temat w związku z  tekstem literackim, niewskazanym w aneksie do informatora z 2010 r., ale – uwaga ! – obecnym w podstawie programowej języka polskiego (odsyłam do Rozporządzenia MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego). W tym miejscu uspakajam emocje nauczycieli oraz uczniów i ich rodziców. Absolutnie, wbrew obiegowej informacji o charakterze plotki, która – jak to bywa –zaczęła żyć własnym życiem, nie wprowadza się na egzamin tekstów pominiętych w kanonie lektur.  

Matura 2015

Poważniejsze zmiany zajdą w egzaminie maturalnym w 2015 roku. Będą one dotyczyły czterech zakresów: struktury egzaminu, warunków i sposobu jego przeprowadzenia, rodzaju stosowanych zadań egzaminacyjnych i sposobu oceniania odpowiedzi w zadaniach otwartych.

 

Zakresy podstawowe i rozszerzone

 

Absolwenci szkół ponadgimnazjalnych staną przed koniecznością przystąpienia do egzaminów z trzech przedmiotów obowiązkowych (język polski, matematyka, język obcy nowożytny oraz ewentualnie język mniejszości narodowych) na jednym poziomie – podstawowym. Ponadto będą zobowiązani do przystąpienia do egzaminu (jednego obowiązkowo!) lub egzaminów dodatkowych (do kolejnych pięciu!) z 17 proponowanych przez MEN (lista przedmiotów dodatkowych obejmuje wszystkie ujęte w podstawie programowej na IV etapie edukacyjnym w zakresie rozszerzonym, czyli wszystkie obowiązujące do tej pory, ale bez historii tańca). Tym razem uczniowie będą zdawali egzamin wyłącznie na poziomie rozszerzonym.

To, co niezwykle ważne i nieco kontrowersyjne dla środowiska nauczycielskiego, to możliwość wyboru przedmiotów dodatkowych, których uczeń nie uczył się na poziomie rozszerzonym. W tym momencie jeszcze raz muszę powtórzyć: to uczeń bierze odpowiedzialność za wyniki egzaminu. Jeżeli w szkole realizował podstawę programową na poziomie rozszerzonym – przykładowo z języka polskiego i historii, ograniczając edukację z fizyki, chemii, geografii na rzecz przyrody, to może zadeklarować przystąpienie do egzaminu np. z chemii. Nawet jeśli nauczyciel przedmiotu ma wątpliwości, czy uczeń sam zdoła opanować wymagania podstawy programowej z poziomu rozszerzonego, oprócz przeprowadzenia rozmowy uświadamiającej zagrożenia nie powinien wywierać żadnej presji na ucznia w związku z podjętą decyzją.

Zmiana formuły matury z języka polskiego

 

Zmieni się – zgodnie z oczekiwaniami i zapowiedziami – formuła powszechnie krytykowanego egzaminu ustnego z języka polskiego (również z języka mniejszości narodowej i mniejszości etnicznej). Dotychczasową prezentację zastąpi egzamin, który będzie sprawdzał umiejętność tworzenia wypowiedzi na określony temat, inspirowany tekstem kultury (obrazem, wierszem, fragmentem dzieła literackiego, tekstem o języku). Wylosowane zadanie będzie się składało z tekstu kultury oraz odnoszącego się do niego polecenia. Zdający będzie miał 15 minut na przygotowanie się do dwuczęściowej wypowiedzi: w części pierwszej o charakterze monologu będzie przez ok. 10 minut mówił na zadany temat, a w części drugiej trwającej ok. 5. minut podejmie rozmowę z członkami zespołu egzaminatorów. Z pewnością poloniści czują niepokój przed zmianą, ale wierząc ministerialnym zapowiedziom, w informatorze, który pojawi się w sierpniu bieżącego roku, pojawią się liczne przykłady zadań i pytań, ponadto ruszy wsparcie w postaci szkoleń dla egzaminatorów i nauczycieli, a także uaktywnią się wydawnictwa.

Ocenianie holistyczne – czym jest w praktyce?

 

Wypowiedzi uczniów zarówno w części pisemnej, jak i ustnej będą oceniane według kryteriów holistycznych, czyli zostanie uwzględniony tok rozumowania ucznia, umiejętność wyrażania opinii i sądów na podstawie przesłanek wynikających z tekstu kultury. Do lamusa przejdą klucze odpowiedzi na rzecz bardziej elastycznego, zindywidualizowanego oceniania wiedzy i umiejętności absolwentów szkół ponadgimnazjalnych.

Próg zdawalności

 

Egzamin maturalny zostanie uznany za zdany, jeżeli uczeń uzyska co najmniej 30% punktów z możliwych do osiągnięcia z każdego przedmiotu obowiązkowego w części pisemnej i ustnej oraz przystąpi do co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego, dla którego nie określa się progu zdawalności. 

 

Jak nauczyciel może pomóc uczniom?

 

Podstawy programowe z poszczególnych przedmiotów są napisane językiem efektów, mówią wprost o rezultatach kształcenia. Nauczyciel musi jednak sam znaleźć sposoby pracy z młodzieżą. Punktem wyjścia musi być uświadomienie sobie głównych czynników wpływających na sukces edukacyjny ucznia, w tym roli diagnozy wstępnej. Na pewno musi wzrosnąć świadomość potrzeby monitorowania realizacji podstawy programowej (nie: programu nauczania!) i wykorzystania narzędzi diagnozy edukacyjnej, za sprawą których można określić mocne i słabe strony uczniów, w konsekwencji – proponować rozwiązania w procesie kształcenia, ukierunkowane na sukces szkoły i młodego człowieka.



Attribute Type Value
node_id string 16460
parent_node_id string 20017
main_node_id string 16460
contentobject_id string 16397
contentobject_version string 1
contentobject_is_published string 1
depth string 3
sort_field string 1
sort_order string 1
priority string 0
modified_subnode string 1402296594
path_string string '/1/2/20017/16460/'
path_identification_string string 'aktualnosci2/matura_w_nowej_odslonie_od_2015_roku'
remote_id string 'd59ee834150578e2f9e9bb637889bec2'
is_hidden string 0
is_invisible string 0
name string 'Matura w nowej odsłonie od 2015 roku'
data_map array Array(8)
object object[eZContentObject] Object
subtree array Array(0)
children array Array(0)
children_count string 0
view_count integer 0
contentobject_version_object object[eZContentObjectVersion] Object
sort_array array Array(1)
can_read boolean true
can_pdf boolean false
can_create boolean false
can_edit boolean false
can_hide boolean false
can_remove boolean false
can_move boolean false
can_move_from boolean false
can_add_location boolean false
can_remove_location boolean false
can_view_embed boolean false
is_main boolean true
creator NULL
path_with_names string 'aktualnosci/matura_w_nowej_odslonie_od_2015_roku'
path array Array(2)
path_array array Array(4)
parent object[eZContentObjectTreeNode] Object
url string 'aktualnosci/matura_w_nowej_odslonie_od_2015_roku'
url_alias string 'aktualnosci/matura_w_nowej_odslonie_od_2015_roku'
class_identifier string 'news'
class_name string 'News'
hidden_invisible_string string '-/-'
hidden_status_string string 'Widoczny'
classes_js_array string '[{"classID":93,"name":"Ankieta - rewitalizacja 1"},{"classID":94,"name":"Ankieta - rewitalizacja 2"},{"classID":2,"name":"Article"},{"classID":127,"name":"Artyku\u0142 Flow"},{"classID":130,"name":"Artyku\u0142 konsultanta"},{"classID":35,"name":"Artyku\u0142 prasowy"},{"classID":81,"name":"Bezp\u0142atne atlasy 2010"},{"classID":123,"name":"Bohater Nowych Medi\u00f3w"},{"classID":126,"name":"Boks cenowy z ofert\u0105"},{"classID":96,"name":"Debata zg\u0142oszenie"},{"classID":110,"name":"Deklaracja doradztwo zawodowe 2012"},{"classID":111,"name":"Deklaracja Pomoc Psychologiczno-Pedagogiczna 2012"},{"classID":78,"name":"Deklaracja uczestnictwa w programie Egzamin gimnazjalny z OPERONEM 2010"},{"classID":77,"name":"Deklaracja uczestnictwa w programie Matura z OPERONEM 2010"},{"classID":12,"name":"File"},{"classID":104,"name":"Film"},{"classID":76,"name":"Flash extended"},{"classID":69,"name":"FLV video remote"},{"classID":1,"name":"Folder"},{"classID":79,"name":"Folder deklaracja chc\u0119 si\u0119 zapozna\u0107 2010"},{"classID":74,"name":"Folder deklaracja CZP"},{"classID":107,"name":"Folder deklaracja kalendarz 2012"},{"classID":75,"name":"Folder deklaracja wyboru podr\u0119cznik\u00f3w 2010"},{"classID":20,"name":"Folder numery zatwierdze\u0144"},{"classID":84,"name":"Folder z zak\u0142adkami"},{"classID":37,"name":"Formularz kontaktowy"},{"classID":119,"name":"Formularz wielka Matura Polakow"},{"classID":109,"name":"Galeria Mistrz\u00f3w - Mistrz"},{"classID":95,"name":"Hurtownia \/ ksi\u0119garnia"},{"classID":5,"name":"Image"},{"classID":59,"name":"Kartoteka"},{"classID":133,"name":"Katalog aktualno\u015bci"},{"classID":128,"name":"Katalog konsultant\u00f3w"},{"classID":13,"name":"Komentarz"},{"classID":73,"name":"Konferencja"},{"classID":129,"name":"Konsultant"},{"classID":124,"name":"KT Operon Static Template "},{"classID":11,"name":"Link"},{"classID":34,"name":"Mapa serwisu"},{"classID":116,"name":"misiek"},{"classID":27,"name":"News"},{"classID":19,"name":"Numery zatwierdze\u0144"},{"classID":117,"name":"Ok\u0142adka"},{"classID":121,"name":"Ok\u0142adka Nowych Medi\u00f3w "},{"classID":122,"name":"Ok\u0142adka Nowych Medi\u00f3w Pe\u0142ny Artyku\u0142 "},{"classID":112,"name":"Ok\u0142adki i buttony"},{"classID":102,"name":"Panel Streamingu"},{"classID":100,"name":"Podpis"},{"classID":125,"name":"Podstrona Oferty"},{"classID":114,"name":"Podstrona z kotwic\u0105"},{"classID":80,"name":"Prezentacja publikacji"},{"classID":36,"name":"Projekty i akcje"},{"classID":33,"name":"Przedmiot strona startowa"},{"classID":105,"name":"Pytania dotycz\u0105ce reformy - formularz"},{"classID":103,"name":"Pytanie"},{"classID":38,"name":"Rozw\u00f3j i Wychowanie Zestaw"},{"classID":132,"name":"Scenariusz konsultanta"},{"classID":118,"name":"Sonda do ankiety"},{"classID":64,"name":"Spotkanie"},{"classID":101,"name":"Streaming"},{"classID":31,"name":"Strona startowa"},{"classID":71,"name":"SWF video remote"},{"classID":113,"name":"Tre\u015b\u0107 i grafika"},{"classID":92,"name":"Viewer"},{"classID":120,"name":"Wielka Matura Polakow Form"},{"classID":85,"name":"Zak\u0142adka"},{"classID":115,"name":"Zapisy na kursy maturalne 2012"},{"classID":106,"name":"Zbieranie danych"},{"classID":16,"name":"Zestaw edukacyjny"},{"classID":17,"name":"Zestaw edukacyjny du\u017cy"},{"classID":26,"name":"Zestaw edukacyjny du\u017cy podw\u00f3jny"},{"classID":25,"name":"Zestaw edukacyjny podw\u00f3ny"},{"classID":99,"name":"\u017byczenia"}]'
is_container string 1

Więcej w tym dziale:


23/02/2015
W związku z tym, że otrzymujemy od nauczycieli sygnały na temat nieprawdziwych informacji, dotyczących rzekomego wycofywania się naszego wydawnictwa z oferty dla szkół, chcemy stanowczo zaprzeczyć wszelkim pogłoskom na ten temat.Nauczyciele, którzy na rok szkolny 2015/2016 chc...

23/02/2015
Co jaki okres jest dokonywana ocena pracy przez dyrektora? Czy o dokonanie oceny pracy  ubiega się pracownik, czy o tym powinien pamiętać dyrektor? Co dzieje się, gdy dyrektor zapomina dokonać oceny pracy? Odpowiedzi na te pytania znajdą Państwo na portalu 

23/02/2015
Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty to nie tylko możliwość sprawdzenia umiejętności uczniów, lecz także okazja do rozwijania w nich pasji czytania, kreatywnego myślenia i rozbudzenia wyobraźni. Dla szkół biorących udział w programie przygotowaliśmy specjalny ko...

23/02/2015
Czy kobieta sędzia obrazi się, gdy nazwiemy ją sędziną? W języku polskim mamy ciekawą sytuację – słownikowa definicja słowa „sędzina” obejmuje dwa znaczenia, jedno potoczne – kobieta sędzia, a drugie przestarzałe – żona sędziego. Może zatem nie powinniśmy wcale używać tego sło...

23/02/2015
W krajach arabskich 28 lutego to tradycyjnie Dzień Nauczyciela. W Zjednoczonych Emiratach Arabskich postanowiono jednak o zasługach pedagogów przypomnieć również na początku października. Pod patronatem władz oświatowych przeprowadzono kampanię wdzięczności dla nauczycieli.Kam...

23/02/2015
Znamy już wyniki Próbnego Egzaminu Gimnazjalnego z Operonem. Pesymiści zauważą zapewne, że wyniki z przedmiotów ścisłych są niższe niż z bloku humanistycznego. A optymiści być może powiedzą, że matematyka czy przedmioty przyrodnicze nie wypadły wcale gorzej niż język francuski...

23/02/2015
Jak zrozumieć uczniów i ich zachowania? Jak wesprzeć maluchy w wejściu w szkolne sale? Jak wykorzystać bunt nastolatka? Opisy przemian rozwojowych uczniów od małego dziecka po fazę dorastania i porady dla pedagogów można znaleźć w przygotowanym przez IBE „Niezbędniku Dobrego N...

23/02/2015
Zamykanie szkół nie zawsze przynosiło samorządom spodziewane oszczędności – wynika z opublikowanego właśnie raportu Instytutu Badań Edukacyjnych. Finansowy efekt likwidacji został znacząco obniżony przez problemy ze zbyciem opuszczonych budynków szkolnych, wyższe koszty dojazd...

23/02/2015
Jak współpracować z rodzicami ucznia? Część 5., czyli o tym, dlaczego ważna jest wymiana informacji na bieżąco(oprac. Małgorzata Rożyńska*)Warunkiem odpowiedniej współpracy nauczyciela i rodziców jest wymiana informacji na temat postępów ucznia bądź ich braku, a także oszacowa...