Szeroko mówi się o wspieraniu uczniów z trudnościami w nauce, metodach pracy z nimi i motywowaniu ich do osiągania sukcesów małymi krokami. W przypadku ucznia zdolnego panuje powszechne przekonanie, że „jakoś sobie sam poradzi” ‒ przecież ma nieprzeciętne zdolności i inteligencję, a nauka to dla niego po prostu bułka
z masłem. Statystyki jednak wskazują, że z kilkunastu procent dzieci ze zdolnościami zaledwie kilka procent przejawia te talenty na dalszych etapach nauki. Większość z nich już na starcie dostosowuje się do przeciętnej. Jak temu zapobiec?  

Wbrew obiegowej opinii uczniowie utalentowani wymagają szczególnej uwagi nauczyciela i wychowawcy. Zdolności w określonych obszarach bardzo często idą w parze z nadpobudliwością psychoruchową, chwiejnością emocjonalną, zachowaniami lękowymi czy problemami z radzeniem sobie z porażką. Zdarza się, że młodzi „geniusze” izolują się od rówieśników, nie zawiązują przyjaźni, a podczas lekcji starają się skupić na sobie uwagę nauczyciela czy wręcz wchodzą z nim w polemiki. Długotrwałe ignorowanie zdolności ucznia i jego inicjatywy w trakcie zajęć skutkuje spadkiem motywacji, a w konsekwencji ‒ wyrównaniem do uczniów przeciętnych w klasie. Można temu zapobiec. Metody pracy z uczniem zdolnym zostały przedstawione w premierowym kursie on-line dla nauczycieli:

Wyzwanie w klasie – nie taka prosta praca z uczniem zdolnym

ZAPISZ SIĘ

Autorka kursu on-line Barbara Ochmańska przedstawi sposoby na diagnozowanie uczniów zdolnych oraz obszarów, w których przejawiają talenty. Wskaże metody pracy z takimi uczniami w zależności od rodzaju uzdolnienia. Nauczyciele dowiedzą się także między innymi:

  • Co zrobić, by pielęgnować dziecięcą ciekawość i przekształcić ją w młodzieńczy zachwyt?
  • Jak zidentyfikować talenty u uczniów?
  • Czy uczeń zdolny potrzebuje pomocy nauczyciela, a jeśli tak, to w jakim zakresie?
  • W jaki sposób projektować ścieżkę rozwoju ucznia zdolnego, a jednocześnie wspierać jego zainteresowania i pasje?
  • Jakich metod użyć, by pobudzać wewnętrzną motywację dzieci z uzdolnieniami?
  • Czy dla ucznia nieprzeciętnie zdolnego potrzebny jest Indywidualny Program Nauki? Jak go opracować?
  • Jak sprawić, by dzieci utalentowane nie zostały wykluczone przez grupę rówieśniczą bądź same się nie izolowały?
  • Jakie instytucje mogą pomóc we wspieraniu młodych geniuszy i jak uzyskać takie wsparcie?

 
Zapraszamy do zapisów na ten oraz pozostałe kursy. Pełną ofertę szkoleń znajdą Państwo na platformie kursy.operon.pl.