Redukcja materiału w podstawach programowych, ale brak zmian w podręcznikach, ograniczenie prac domowych, religia i etyka bez ocen oraz wychowanie obywatelskie zamiast historii i teraźniejszości – to główne zmiany, które zamierza wprowadzić Ministerstwo Edukacji Narodowej.

 

Niektóre propozycje zmian w podstawach programowych są już gotowe, ale będziemy je konsultować z nauczycielami i nauczycielkami praktykami – zapowiada szefowa resortu edukacji Barbara Nowacka.

Nie będzie zmian w podręcznikach

logo minisetrstwa edukacji

Przeładowane podstawy programowe utrudniają proces nauki. Nauczyciele muszą pędzić z materiałem, aby zrealizować przedmiot. Dlatego ministra Nowacka zapowiedziała zmniejszenie zakresu materiału z przedmiotów wskazanych przez nauczycieli, uczniów i ekspertów. Chodzi m.in. o: fizykę, chemię, geografię, biologię, historię i język polski. Wszystkie zmiany, przed ich wprowadzeniem, zostaną skonsultowane.

Planujemy te zmiany wdrożyć już od nowego roku szkolnego, wcześniej na pewno je skonsultujemy – zaznaczyła Barbara Nowacka.

Redukcja materiału nie oznacza jednak konieczności wprowadzania zmian w podręcznikach. Uczniowie będą mogli korzystać z dotychczasowych książek.

Cięcia w podstawach programowych to więcej czasu do pracy na lekcji 

Zmniejszenie materiału w podstawie programowej o około 20 % będzie oznaczało więcej czasu na pracę na lekcji dla uczniów i dla nauczycieli. Ale już wiosną tego roku nastąpi ograniczenie w pracach domowych.

Chcemy wprowadzać zmiany, które nie są rewolucją, lecz niewątpliwie są ewolucją. Chcemy, by jak najszybciej prace domowe były znacząco ograniczone. Mamy nadzieję, że to będzie wiosną – powiedziała wiceministra edukacji narodowej Katarzyna Lubnauer w „Sygnałach Dnia”.

Projekt rozporządzenia – prace domowe i średnia ocen 

Od kwietnia zmieni się formuła prac domowych w publicznych szkołach podstawowych. Ministerstwo podkreśla, że jest to odpowiedź na liczne postulaty dotyczące odciążenia uczniów z nadmiernych obowiązków i poprawy efektywności uczenia. Brak prac domowych w przypadku najmłodszych uczniów ma wiele zalet i sprzyja wyrównywaniu szans – uzasadnia ministra edukacji Barbara Nowacka.

Nowe zasady wprowadzają:

  • brak pisemnych i praktycznych prac domowych w klasach 1–3 w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych,
  • nieobowiązkowe i nieoceniane prace domowe dla uczniów klas 4–8 w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych,
  • informację zwrotną z elementami oceniania kształtującego na temat wykonanej pracy domowej.

 
W ramach tego samego rozporządzenia od 1 września zostaną wprowadzane zmiany polegające na rezygnacji z wliczania ocen klasyfikacyjnych z religii i etyki w średnią ocen rocznych lub końcowych. W tej chwili są to przedmioty nieobowiązkowe, ale wliczane do średniej.

Nowelizacja rozporządzenia dotycząca prac domowych i średnich ocen w szkołach publicznych została skierowana do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych.

Wychowanie obywatelskie zamiast HiT  

Odczarnkowienie i odpolitycznienie historii to nie lada wyzwanie. Z przedmiotu historia i teraźniejszość zdecydowanie rezygnujemy – powiedziała w rozmowie z „Newsweekiem” Nowacka. Ze szkół na dobre ma zniknąć wprowadzona w ubiegłych latach historia i teraźniejszość. Zastąpi ją nowy przedmiot: wychowanie obywatelskie.

Prace nad podstawą programową nadal trwają 

W MEN trwają prace nad odchudzeniem podstawy programowej. Szefowa resortu zapowiada, że będą one wprowadzane stopniowo po wcześniejszych konsultacjach ze środowiskiem oświaty.

 

Źródła:

  1. MEN: W 2024 r. nie będzie nowych podręczników do fizyki, chemii, geografii, biologii, historii, polskiego. Pomimo redukcji programu do 20%, https://www.infor.pl/prawo/dziecko-i-prawo/edukacja/6435857,men-w-2024-r-nie-bedzie-nowych-podrecznikow-do-fizyki-chemii-geografii-biologii-historii-polskiego-pomimo-redukcji-programu-do-20.html (dostęp: 31.01.2024 r.).
  2. MEN: Cięcie programu o 20% pozwoli uczniom zadania z prac domowych zrobić w szkole. Najbardziej skorzystają klasy I–III, https://www.infor.pl/prawo/dziecko-i-prawo/edukacja/6432025,men-ciecie-programu-o-20-pozwoli-uczniom-zadania-z-prac-domowych-zrobic-w-szkole-najbardziej-skorzystaja-klasy-iiii.html (dostęp: 31.01.2024 r.).
  3. Prace domowe i średnia ocen w szkołach publicznych: projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Edukacji skierowany do konsultacji i uzgodnień, https://www.gov.pl/web/edukacja/prace-domowe-i-srednia-ocen-w-szkolach-publicznych-projekt-nowelizacji-rozporzadzenia-ministra-edukacji-skierowany-do-konsultacji-i-uzgodnien (dostęp: 31.01.2024 r.).