ZNP przewiduje problemy kadrowe w związku z usunięciem z planów lekcji przedmiotu historia i teraźniejszość oraz z zastąpieniem go edukacją obywatelską dopiero w 2025 r. Związek proponuje, żeby od września 2024 r. na jeden rok przywrócić lekcje z WOS-u. W tej sprawie wystosował do MEN list.

 

Nowy przedmiot – edukacja obywatelska od września 2025 r.

klasa tablica ksiazki

Skierowany do konsultacji projekt rozporządzenia zakłada likwidację przedmiotu historia i teraźniejszość oraz wprowadzenie nowego przedmiotu – edukacji obywatelskiej. ZNP zwraca uwagę na roczną lukę w nauczaniu obu przedmiotów.

Zgodnie z zapowiadanymi przepisami:

  • uczniowie rozpoczynający we wrześniu 2024 r. naukę w liceach, technikach i branżowych szkołach I stopnia już nie będą mieli historii i teraźniejszości w planie lekcji;
  • uczniowie klas drugich tych szkół będą kontynuować naukę HiT-u w przyszłym roku;
  • od września 2025 r. w szkołach ponadpodstawowych będzie realizowana edukacja obywatelska.

 
To oznacza, że: w roku szkolnym 2024/2025 w klasach pierwszych nie będzie ani przedmiotu historia i teraźniejszość, ani przedmiotu edukacja obywatelska, co będzie miało znaczący wpływ na wymiar zatrudnienia nauczycieli – alarmuje Związek Nauczycielstwa Polskiego.

Zbyt duże obciążenie uczniów klas drugich szkół ponadpodstawowych 

ZNP zwraca także uwagę na to, że uczniowie klas drugich szkół ponadpodstawowych mają największą liczbę godzin lekcji tygodniowo. Dlatego dołożenie im dodatkowych dwóch godzin edukacji obywatelskiej od września 2025 r. zwiększy ich obciążenie.

Możliwe problemy kadrowe w związku z likwidacją HiT-u 

W liście z 15 kwietnia związkowcy podkreślają możliwe negatywne skutki rezygnacji z nauczania HiT-u w nowym roku szkolnym. Są nimi:

  • zbyt duże obciążenie uczniów klas drugich szkół ponadpodstawowych;
  • zmniejszenie liczby godzin lub zwolnienia nauczycieli spowodowane roczną luką w nauczaniu; autorzy listu wątpią, że nauczyciele po rocznym przestoju będą mieli ochotę wrócić do szkół.

 
Należy zwrócić uwagę na fakt, iż nauczyciele często ratowali szkoły ponadpodstawowe, podejmując się prowadzenia zajęć dydaktycznych z przedmiotu historia i teraźniejszość, a teraz podziękuje im się za pracę, proponując powrót za rok. Czy będą chcieli wrócić? – czytamy w liście.

Rozwiązanie proponowane przez ZNP 

W związku z zapowiedzią zmian w ramowym planie nauczania, przewidywanych w projekcie rozporządzenia, związkowcy zaproponowali przywrócenie lekcji wiedzy o społeczeństwie. Przedmiot byłby prowadzony w klasach pierwszych szkoły średniej w roku szkolnym 2024/2025 tylko przez jeden rok.

Zdaniem ZNP to jest zgodne z przepisami i realne rozwiązanie. Nauczyciele są do niego przygotowani, posiadają wymagane kwalifikacje, jak również są podręczniki – rekomenduje związek.

Zasada zmniejszenia czasu pracy lub wypowiedzenia umowy w przypadku nauczyciela 

Zgodnie z przepisami do 31 maja nauczyciel powinien zostać poinformowany o ewentualnych zmianach w swoim zatrudnieniu. Zwłaszcza jeśli dotyczą one zmniejszenia wymiaru czasu pracy lub wypowiedzenia umowy.

ZNP przypomniało o tych przepisach MEN. 

 

Źródła:

  1. Interwencja ZNP ws. skutków rezygnacji z nauczania przedmiotu historia i teraźniejszość, https://znp.edu.pl/interwencja-znp-ws-skutkow-rezygnacji-z-nauczania-przedmiotu-historia-i-terazniejszosc/ (dostęp: 19.04.2024 r.).
  2. „Znaczący wpływ na wymiar zatrudnienia nauczycieli”. Jest problem z likwidacją HiT od września. Związek interweniuje w tej sprawie w MEN, https://glos.pl/znaczacy-wplyw-na-wymiar-zatrudnienia-nauczycieli-jest-problem-z-likwidacja-hit-od-wrzesnia-zwiazek-interweniuje-w-tej-sprawie-w-men (dostęp: 19.04.2024 r.).
  3. Nowy przedmiot w szkole zamiast HiT-u ,https://operon.pl/Aktualnosci/Edukacja-w-Polsce/Nowy-przedmiot-w-szkole-zamiast-HiT-u (dostęp: 19.04.2024 r.).