O tym, jak pracować i rozmawiać z uczniami w wieku dojrzewania i buntu, rozmawiamy z Moniką Rudnik – autorką doskonale ocenianego kursu dla nauczycieli „Burza w szklance wody – o problemach dojrzewającej młodzieży”, dostępnego na platformie kursów internetowych Operonu.

O czym powinien pamiętać nauczyciel, który pracuje z uczniami będącymi w okresie dojrzewania?

Każdy etap rozwoju dziecka stawia przed nauczycielem inne wyzwania. Okres dojrzewania jest szczególnie trudny ze względu na buntownicze wybryki młodych ludzi. Należy jednak pamiętać, że ten bunt jest w pewnym sensie pożądany, gdyż prowadzi do rozwoju tożsamości, budowania obrazu dojrzałego człowieka i pozwala podejmować nowe role w dorosłym życiu. Nauczyciele, chcąc edukować, zmagają się zatem z wieloma trudnościami. Często muszą najpierw zadbać o dobre relacje z uczniami, by móc uczyć, a to nie zawsze jest łatwe.

Jak to robić?

Wiem z rozmów z kursantami mojego poprzedniego szkolenia [kurs „Słucham, rozmawiam, motywuję” – przyp. Operon], że nauczyciele potrzebują stale wzmacniać swój warsztat pedagogiczny – bez względu na to, jakiego przedmiotu uczą. Chcą wiedzieć, jak lepiej rozumieć uczniów, jak z nimi rozmawiać, a okres dojrzewania uczniów bez wątpienia jest często momentem, gdy nauczyciel musi raz jeszcze przyjrzeć się swoim podopiecznym, zobaczyć ich i zrozumieć na nowo. Uważnie słuchamy nauczycieli biorących udział w kursach Operonu i jestem przekonana, że kurs „Burza w szklance wody” odpowie na wiele potrzeb osób, które na co dzień pracują z młodzieżą.

Jakie problemy mogą napotkać nauczyciele w relacjach z dojrzewającymi uczniami i w pracy z nimi?

Myślę, że podstawowym problemem w pracy z dojrzewającym nastolatkiem jest zmaganie się ze skrajnym negowaniem wszelkich zasad i autorytetów. Przeciwstawianie się wszelkim regulaminom, zasadom i nakazom może prowadzić do zachowań niebezpiecznych, a nawet zagrażających życiu lub zdrowiu uczniów. Takimi zachowaniami są m.in.: sięganie po różne używki, np. alkohol, narkotyki, czy zatracanie się w internecie. Dlatego właśnie duża część naszego kursu poświęcona jest zagrożeniom okresu dojrzewania. Dzięki praktycznym rozwiązaniom oraz wiedzy merytorycznej nauczyciel będzie wyposażony w merytoryczne argumenty i przygotowany do podjęcia rozmowy z uczniami na trudne tematy.

Co jest kluczowe dla nauczyciela – mówimy o kompetencjach, wiedzy, narzędziach – w pracy z uczniami w okresie dojrzewania?

Kluczowe jest nastawienie. Pamiętajmy, że to, jak postrzegamy drugą osobę, wpływa na to, w jaki sposób będziemy oceniać jej zachowania, a także w jaki sposób będziemy na nie reagować. W ramach kursu staram się pokazać nauczycielom, że okres dojrzewania często nie jest łatwy ani przyjemny dla uczniów. Są oni zagubieni i przestraszeni zmianami, które w nich zachodzą. Ta niepewność skutkuje niepożądanymi zachowaniami. Jeśli więc zrozumiemy przyczyny problemów czy wręcz mechanizmy funkcjonowania nastolatka, będzie nam łatwiej z nim współpracować, a przede wszystkim – motywować do nauki i kształtować właściwe postawy. Nastawienie jest zatem kluczowe, a wiedza, kompetencje i narzędzia są niezbędne, by móc wspierać uczniów w drodze ku dorosłości.

Monika Rudnik – psycholog, trener komunikacji interpersonalnej i umiejętności wychowawczych. Autorka najnowszego kursu internetowego Operonu „Burza w szklance wody – o problemach dojrzewającej młodzieży”.

Więcej o kursie

Poprzedni kurs Moniki Rudnik „Słucham, rozmawiam, motywuję – czyli o skutecznej komunikacji z uczniami” cieszy się tak ogromną popularnością, że właśnie ruszyła jego kolejna (już trzecia!) edycja. Cieszymy się, że spełnił oczekiwania tysięcy nauczycieli! Opinie o nim są dla nas potwierdzenie, że kursy Operonu to cenne źródło wiedzy i inspiracji – zobacz opinie.