Nauczycielem Roku 2017 w konkursie Global Teacher Prize została Maggie MacDonnell kanadyjska nauczycielka z niemalże końca świata.

Maggie MacDonnell pracuje w szkole w Salluit nad Zatoką Hudsona w prowincji Quebec w małej miejscowości liczącej zaledwie 1300 mieszkańców. Przez większość roku panuje tu zima oraz trudne warunki arktyczne. Do Salluit ciężko dotrzeć tradycyjnymi środkami transportu. Tamtejsza społeczność składa się z rdzennej ludności innuickiej. Ta mniejszość etniczna boryka się z ogromnymi problemami typowymi dla obrzeży świata, w którym panują kapitalizm i globalizacja.

Młodzież w tej społeczności nie cieszy się sympatią dorosłych, gdyż przysparza wielu problemów. Powszechne są wśród uczniów MacDonnell zachowania patologiczne (np. przemoc czy spożywanie alkoholu i narkotyków), skrajna nędza, brak poczucia sensu życia i działania, a także typowe choroby cywilizacyjne, jak depresja, otyłość, cukrzyca. Zdeterminowana MacDonnel stara się zaktywizować młodych ludzi, nauczyć ich przydatnych umiejętności, przygotować do życia we współczesnej cywilizacji globalnej, a przede wszystkim – zachęca swych uczniów do kontynuowania nauki. Nauczycielka wdrażając uczniów do prowadzenia projektów, zainicjowała wiele przedsięwzięć wspierających całą tamtejszą społeczność. Dzięki niej i jej uczniom powstało centrum fitnessu, kuchnia społecznościowa, sklepik z używanymi rzeczami, a także zorganizowano liczne akcje pozyskiwania środków finansowych na pomoc potrzebującym.

W kurierze z 9 stycznia (tutaj) informowaliśmy, że jednym z kandydatów do „Nauczycielskiego Nobla” był także polski nauczyciel szkoły zawodowej w Połańcu – pan Mariusz Zyngier, który dostał się do finału w grupie 50 innych nauczycieli.