Coraz więcej nauczycieli nie widzi sensu pracy w szkole. Obserwujemy olbrzymie braki kadrowe. Gdy odchodzi doświadczona, sprawdzona osoba – nauczyciel lub nauczycielka – trudno jest ją zastąpić. Co w takim razie może zatrzymać specjalistów w zawodzie? Jaką rolę odgrywa w tym wszystkim poczucie sprawstwa?

 

Braki kadrowe w szkołach

Robert Górniak, założyciel serwisu Dealerzy Wiedzy, na bieżąco monitoruje i komentuje zmiany w polskim szkolnictwie, zwłaszcza ruch kadrowy. Na początku grudnia podsumował aktualną liczbę wolnych nauczycielskich wakatów.

Kończymy listopad z 8132 ogłoszeniami o pracę dla nauczycieli, na koniec października było ich 8400, więc spadek jest tylko symboliczny – pisze Górski. Dodaje, że aż 5000 z tych ofert pojawiło się w listopadzie. Według niego to dowód, że dyrektorzy „desperacko rozglądają się za nauczycielami”.

Autor zaznacza, że najwięcej nieosadzonych stanowisk jest w województwach: mazowieckim (1695), małopolskim (1087) i śląskim (926).  Tabela z wynikami została sporządzona przez Roberta Górniaka i znajduje się na profilu facebookowym Dealerzy Wiedzy TUTAJ.

O sensie pracy w szkole 

nauczycielka zaduma

Doświadczony nauczyciel to skarb. Kolejne reformy, roszczeniowa postawa niektórych rodziców czy wreszcie niesatysfakcjonujące zarobki skutecznie odstraszają nauczycieli i nauczycielki od wykonywania zawodu. Często dotyka to największych pasjonatów, ludzi, którzy marzyli o pracy w szkole, pracujących w niej od wielu lat. To wielka strata dla edukacji.

Czy mimo wszystko można przekonać nauczycieli do pozostania w szkole? Kluczem do zatrzymania nauczycieli w szkole jest zorganizowanie takich w niej warunków, w których nauczyciele doświadczają poczucia tożsamości i przynależności do miejsca pracy, co motywuje ich do pracy – pisze Danuta Sterna w artykule „Poczucie sprawstwa i sensu pracy szkole” zamieszczonym na stronie edunews.pl.

Autorka przywołuje teorię samostanowienia, która opiera się na zaspokojeniu trzech potrzeb: autonomii, kompetencji i więzi. Dzięki nim nauczyciel czuje, że panuje nad sytuacją – kontroluje swoje działania. Miejsce pracy traktuje jako swoje miejsce – odczuwa przynależność. A co najważniejsze – czuje, że jego praca jest doceniana.

Poczucie sprawstwa przynosi satysfakcję w każdej w pracy – jak można je budować?

O pewności siebie i budowaniu sprawstwa  

Samostanowienie i poczucie sprawstwa to temat drugiego webinaru III edycji programu Szkoła z innowacją pedagogiczną Polskiego Towarzystwa Dysleksji: Spotkanie „Chcę, mogę, zrobię! O pewności siebie i budowaniu poczucia sprawstwa”. Spotkanie odbędzie się już jutro (12 grudnia) o 18.00, a poprowadzi je Przemek Staroń. Zapisać się na nie można na platformie Mobilna szkoła.

Na webinarze dowiedzą się Państwo, jak w budować poczucie sprawstwa i wzmacniać pewność siebie. Prowadzący podpowie także, jak uczyć tego wychowanków. Zdajemy sobie sprawę, że często obserwują Państwo brak pewności siebie i niemoc u swoich uczniów oraz uczennic, a nierzadko sami je odczuwają. To bardzo ważny temat, dlatego zapraszamy na spotkanie.

 

Źródła:

  1. Poczucia sprawstwa i sensu pracy w szkole, https://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/6467-poczucia-sprawstwa-i-sensu-pracy-w-szkole (dostęp: 7.12.2023 r.).
  2. Wpis Roberta Górniaka na profilu Dealerzy Wiedzy, https://www.facebook.com/photo?fbid=935331294707388&set=pcb.935331611374023 (dostęp: 7.12.2023 r.).
  3. Dealerzy Wiedzy: Kończymy listopad z 8132 ogłoszeniami o pracę dla nauczycieli, https://glos.pl/dealerzy-wiedzy-konczymy-listopad-z-8132-ogloszeniami-i-prace-dla-nauczycieli   (dostęp: 7.12.2023 r.).