uczen zastanawia sieuczen zastanawia sie
ClikMeeting – platforma do wideokonferencji, spotkań oraz edukacji online – sprawdziła preferencje Polaków w kwestii czasu i formy edukacji oraz narzędzi wykorzystywanych do nauki. Co trzeci ankietowany chce lekcji trwających mniej niż 45 minut. 31% respondentów uznaje za dobry pomysł skrócenie tygodnia nauki do 4 dni. Prawie jedna trzecia osób uważa zajęcia w formie hybrydowej za lepsze od tych prowadzonych stacjonarnie w szkole. 27% Polaków chce, aby uczniowie mogli wykorzystywać telefony na lekcjach w celach edukacyjnych.

 

Badanie zostało przeprowadzone na grupie 1002 ankietowanych w grupach 18–34 lata (26%), 35–54 lata (35%) oraz powyżej 55 roku życia (39%). Wśród respondentów liczba kobiet i mężczyzn była podobna.

Czterodniowy tydzień szkolny i krótsze lekcje

Mimo że 31% badanych chciałoby skrócić tydzień nauki do 4 dni, to zdecydowana większość jest temu przeciwna. Pomysł spotkał się z negatywną opinią aż 51% ankietowanych.

Respondenci zostali zapytani także o koncepcję lekcji trwającej mniej niż 45 minut. Większość z nich (41%) uważa, że czas zajęć byłby za krótki na wyczerpanie tematu lekcji. Jednak dla 37% badanych byłaby to zmiana na lepsze.

Testy czterodniowego tygodnia nauki w Wodzisławiu Śląskim 

Nowa strategia edukacji ma zostać przetestowana do 2026 r. w trzynastu wodzisławskich podstawówkach.

Program zakłada m.in.:

  • odejście od 45-minutowych lekcji,
  • skrócenie tygodnia nauki do 4 dni,
  • przeznaczenie piątego dnia na projekty,
  • położenie nacisku na nauki ścisłe,
  • ograniczenie testów i kartkówek,
  • zwiększenie czasu na indywidualną pracę z uczniem,
  • zastąpienie tradycyjnej skali ocen ocenami opisowymi.

 
Telefony w szkołach i nauka zdalna  

Zgodnie z art. 99 Prawa oświatowego, statut szkoły może zabraniać korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych w trakcie zajęć. Ale z przepisów wynika także, że szkoła nie może rekwirować przedmiotów należących do uczniów.

Debata na temat możliwości korzystania z telefonów trwa w Polsce nie od dziś. Ale tylko 8% ankietowanych pozwoliłoby na nieograniczone korzystanie z telefonów w szkole. Równocześnie 38% badanych jest za używaniem ich tylko na przerwach, a 27% dopuszcza korzystanie z niego na lekcji, ale w celach edukacyjnych. Całkowity zakaz dostępu do telefonu w szkole rozpatruje aż 25% ankietowanych.

Z badań wynika, że część ankietowanych (23%) widzi w formie nauki online idealne uzupełnienie dla nauki stacjonarnej. Jednak zdecydowana większość (60%) nie podziela tego zdania. Połowa badanych (56%) widzi także przewagę w tradycyjnej formie zajęć nad jej hybrydowym odpowiednikiem. Ale jedna czwarta ankietowanych jest odmiennego zdania.

Zwolennicy technologii w obszarze edukacji  

Wyniki z przeprowadzonych wśród Polaków badań pokazują, że widzą oni potrzebę dostosowania edukacji do współczesnych realiów. Warunkiem jest rzeczywisty walor edukacyjny. Technologie coraz częściej wykorzystywane są w klasie, jeśli pozwalają na dostosowanie nauki do indywidualnych potrzeb grupy lub jednostki.

Z badania wynika jednak, że aż 65% Polaków nie ma możliwości uczestniczenia w szkoleniach dotyczących korzystania z narzędzi do edukacji online.

 

Źródła:

  1. Co 3 Polak chce skrócić czas lekcji, a 31 proc. popiera 4-dniowy tydzień w szkołach, https://clickmeeting.biuroprasowe.pl/202280/co-3-polak-chce-skrocic-czas-lekcji-a-31-proc-popiera-4-dniowy-tydzien-w-szkolach (dostęp: 27.09.2023 r.).
  2. Rewolucja w szkołach. Czterodniowy tydzień nauki, https://samorzad.infor.pl/sektor/edukacja/rodziceiuczniowie/6250272,rewolucja-w-szkolach-czterodniowy-tydzien-nauki.html (dostęp: 27.09.2023 r.).
  3. Stawiamy na nowe podejście do edukacji, https://wodzislaw-slaski.pl/stawiamy-na-nowe-podejscie-do-edukacji-2 (dostęp: 27.09.2023 r.).