W tegorocznej edycji Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty z OPERONEM pojawił się nowy element – bajka Bratka pod tytułem „O tym, dlaczego warto być dumnym ze swoich sukcesów”, której dzieci wysłuchały po zakończeniu sprawdzianu.

– Celem tego przedsięwzięcia była możliwość porozmawiania zarówno o przygodach bohaterów bajki, jak i o przeżyciach samych dzieci w odniesieniu do ich doświadczeń wyniesionych ze sprawdzianu, a także obniżenie poziomu stresu dzieci oraz wyjaśnienie im, że każdy ma inne talenty, każdy ma też słabostki. – tłumaczy Małgorzata Rożyńska, autorka bajki oraz ćwiczeń do przeprowadzenia z uczniami po wysłuchaniu bajki. ­– Poza tym tematyka bajki daje możliwość poruszenia takich zagadnień, jak: zazdrość wygranej i talentu, pomniejszanie wagi czyichś osiągnięć.

Wykorzystując sytuacje opisane w bajce, nauczyciel uświadamiał uczniom, że warto być dumnym i czuć satysfakcję z każdego, także najmniejszego, osiągnięcia czy sukcesu. Taka rozmowa miała doprowadzić ich do wniosku, że jeśli jakiemuś dziecku (w jego odczuciu) nie powiodło się napisanie sprawdzianu, to i tak powinno ono odczuwać satysfakcję z tego, co potrafi robić dobrze. Dzięki bajce każde dziecko przekonało się, że ma mocne strony.

– Pomysł z bajką terapeutyczną uważam za jak najbardziej trafiony. Podczas rozmowy z dziećmi widziałam, jak znika stres i niepewność – mówi Halina Grocholska, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Trzebnicy. – To, że nie wszyscy muszą osiągać sukcesy, że mamy różne predyspozycje i talenty, uspokoiło dzieci. Z twarzy uczniów zaczęło znikać napięcie i lęk, a pojawiła się ulga: „Ok, nie jestem może świetny z matematyki czy polskiego, ale przecież nieźle gram na akordeonie, gram w piłkę, tańczę, maluję, pływam” itp. Myślę, że w przyszłości ta bajka będzie dla nich wsparciem – dodała nauczycielka.

 

Kilka dni temu otrzymaliśmy wierszyk, którego autorką jest jedna z uczennic klasy III Szkoły Podstawowej nr 1 w Oławie. Jak wyjaśnia wychowawczyni klasy, Marzena Tetke, wierszyk powstał pod wpływem emocji związanych z udziałem w sprawdzianie, obejrzenia filmu z Bratkiem oraz wysłuchania bajki.

„Bratek”

Cześć jestem Bratek.
Moje imię jest takie jak kwiatek.
W szkole mam szóstki i piątki,
zawsze strzelam w dziesiątki.
Gdy napotkasz jakiś kłopot,
to pomogę Ci z ochotą.
Jak jest problem w Twoim teście,
nie denerwuj się za wcześnie.
Już pożegnać się musimy,
i to nie jest z Twojej winy.
I pamiętaj!
Nie bój się,
bo to bardzo, bardzo źle.

Weronika Golańska, uczennica klasy III 

Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty to nie tylko test sprawdzający poziom zdobytej wiedzy. To przede wszystkim program, którego nadrzędnym celem jest rozwój kluczowych kompetencji u najmłodszych uczniów, wspieranie ich w pokonywaniu trudności oraz motywowanie do nauki. Dzięki ścisłej współpracy dyrektorów, nauczycieli, rodziców i uczniów budujemy przyjazną przestrzeń do wymiany informacji i aktywnej pracy z uczniem już od pierwszych lat szkolnych.

Jak oceniają Państwo ten nowy element Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty? Czy Bajka Bratka wraz z pogadanką i ćwiczeniami relaksacyjnymi pomogły uczniom? Będziemy wdzięczni za Państwa opinie. Prosimy o przesłanie wiadomości e-mail na adres:info@operon.pl, podając w tytule „OSKT – Opinia o bajce Bratka”.